Fagskulen Vestland i ny drakt

/

Creative Futures, reklamebyrået til EssenceMediacom har utviklet ny grafisk profil, logo og kommunikasjonskonsept for Fagskulen Vestland. Den første kampanjen på den nye plattformen er i gang nå!

Fagskulen Vestland tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning, og er en del av Vestland fylkeskommune. Fagskulen hadde et behov for å tydeliggjøre forskjellen mellom utdanning på videregående skole og høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskulen er også relativt lite kjent, og få vet hvilke utdanninger skolen tilbyr. Det ble derfor besluttet at det skulle utvikles ny grafisk profil, logo og kommunikasjonskonsept for Fagskulen. Creative Futures, reklamebyrået til EssenceMediacom, fikk oppdraget.

Målet for oppdraget var å:

Tydeliggjøre avsender

Ved en å ha en distinkt grafisk ​ profil øker antall personer får med seg at det er oss som kommuniserer, altså gjenkjenner oss og skaper assosiasjoner til hvem vi er og ​ hva vi tilbyr. 

Effektivisere kommunikasjon

Ved at alle skolene og fag-områdene våre samles rundt en grafisk profil som kun er vår, sikrer vi at kommunikasjon drar i samme retning, blir mer effektive og får større samlet effekt.​

Skape verdifulle assosiasjoner

Det at vi har én grafisk profil gjør det enklere for oss å skape verdifulle assosiasjoner som symbolisere det som er viktig for at vi skal lykkes med å ta en tydelig posisjon. ​

Historien bak logoen

Det finnes bare én fagskule

Fagskulen Vestland utmerker seg som den eneste fagskolen i landet som stolt bærer navnet sitt på nynorsk. Fagskulen Vestland ønsket derfor et gjenkjennelig U-ikon, som et symbol på skolens røtter og sterke tilknytning til regionen. Med det som utgangspunkt, ble det designet et logoikon bestående av abstrakte fjorder og spisse, høye fjelltopper. Logosymbolet representerer også F, som står for Fagskulen. 

Fagskulen vestland er Norges største maritime fagskole. Hovedfargene gjenspeiler derfor fjorden, fra det lyse til det helt mørke blå. Støttefargene derimot, er inspirert av Vestland. De gjenspeiler naturen rundt fjorden, fra grønne og frodige toner til varme jordtoner.

Kommunikasjonskonsept:

Nå nye høgder med høgare yrkesfagleg utdanning

Kommunikasjonskonseptet bygger på merkevareplattformen til Fagskulen. Plattformen peker en tydelig retning, med merkeløftet: Kort vei til kompetansen Vestland har behov for. Kommunikasjonskonseptet handler derfor nettopp om å ta ditt neste steg på Fagskulen Vestland. Her får du en utdanning med kort vei til kunnskapen arbeidslivet har bruk for. Du kan utfordre deg selv med teori og praksis. Samarbeid med lokalt næringsliv og arbeidsplasser ligger i vår natur, så du skal få fagkompetanse med gode fremtidsutsikter.  

Vi ønsker å: 

  • inspirere ved å fortelle om mulighetene høyere yrkesfaglig utdanning gir til å strekke seg, utvikle seg og forbedre seg
  • henvende oss både til personer som ønsker å nå nye høyder i karrieren og til bedrifter som ønsker å ta nye steg ved å videreutdanne ansatte
  • å skape metaforer for å gå tur og bestige nye høyder
  • å vise den geografiske tilhørigheten gjennom bilder av arbeidsplasser og fagarbeidere med Vestlandet landskap og natur som bakteppe 

Den første kampanjen i ny drakt er lansert!

Fagskulen går i disse dager i gang med en ny kampanje for å rekruttere heltids- så vel som deltids studenter til en av sine 8 skoler i Vestland.  

Nå nye høyder -formidler hvordan du som heltids- eller deltidsstudent kan bygge kompetanse innenfor akkurat det fagområdet som er riktig for deg, og som næringslivet har brukt for. 

Hele 25 ulike fagområder kan Fagskulen tilby på høstens opptak. De aller fleste utdanningsløpene er nett- og samlingsbasert studier, tilpasset personer som allerede er i jobb. Har du fag- eller svennebrev og ønsker å bli enda dyktigere? Da vil påbygging på Fagskulen gi flere muligheter i arbeidslivet! 

Heldigvis er det aldri for sent å bygge kompetanse! 

CECILIE FAYE, LEDER OG KUNDEANSVARLIG

Skroll til toppen