7 gode grunner til å bruke animerte HTML5-annonser

/

  1. Bedre kvalitet på bilde og tekst
    Det er restriksjoner hos mediene på hvor mange kb en annonse kan være. Dette betyr at statiske annonser kan få ujevne kanter på tekst, og bildet kan virke uklart. Dette er fordi vi må komprimere filen ganske mye for å holde oss under kb-grensene.
    Med HTML5 får vi bedre bildekvalitet. Formatet er også svært godt egnet for mobile (retina) skjermer. Teksten som er i annonsene vil fremstå skarpere og tydeligere. Dette er mulig fordi animerte HTML5-annonser består av flere individuelle filer, der vi enkelt kan styre hvilken filtype de ulike elementene lagres i. 
  2. Fremstår mer moderne
    Annonser som har noe bevegelse fremstår for seeren mer gjennomarbeidet.
    I tillegg vil god kvalitet på bilder, logo og tekst gi et bedre inntrykk av din merkevare. 
  3. Får fortalt mer
    Statiske annonser har en begrenset størrelse, så det kan ofte bli litt for liten plass til all informasjonen man ønsker seg. Ved å bruke animasjon får vi bedre plass til mer tekst og informasjon. Pass på at hovedbudskapet alltid er synlig, og at det ikke er flere enn to rotasjoner av tekst. Det skal mye til å holde brukernes oppmerksomhet over lengre tid enn 1-2 sekunder. Det er også viktig at teksten man har i rotasjon, fungerer godt alene.
  4. Fange oppmerksomheten
    Med muligheten for animasjon, kombineres bevegelse og farger for å trekke øyet til annonsen. Bevegelse i seg selv øker sjansen for å bestå «blinktesten», som i reklame ser på hvor effektivt noe er til å fange publikums oppmerksomhet.
  5. Øker konverteringsraten
    Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det viktigste for annonsen er at budskapet og plasseringen er relevant for målgruppen.
    Når det er sagt, er det flere studier som viser at konverteringsraten øker når man velger å vise annonser med animasjon. Er du usikker på om det er mer effektivt med animasjon enn de statiske annonsene du bruker i dag, kan MediaPlus sette opp en A/B test på dette.  
  6. Fremheve hva som er viktig og være mer kreativ
    Ved hjelp av bevegelse kan man enklere fremheve hva som er viktig i annonsen. Dette kan være en søknadsfrist, stillingsnavnet eller knappen som oppfordrer til å lese mer. 
  7. Bedre målinger/tracking
    Man kan måle flere ting, blant annet hvor lenge annonsen har oppmerksomhet, om brukeren beveger musen over annonsen. 

Litt om de ulike annonsetypene

HTML5-annonser

Annonser som er laget i HTML5 bruker kode til å animere elementer, tekst, farger og interaktivitet. HTML5 er samme kodespråk som vi bruker for å bygge nettsider og webapplikasjoner. HTML5 kan også spille av video og lyd, men er ikke det samme som videoannonser. 

Annonsene består av grafiske elementer i ulike filformater (slik som bilder, fonter og vektorfiler). Koden beskriver hvordan annonsen skal vises og hvilke elementer som skal bevege seg. 

Gif-annonser

Mange velger fremdeles å bruke gif-animasjon for å få bevegelse i annonsene sine. Gif er et bildeformat som setter sammen stillbilder til en animasjon. Gif har en begrenset fargepalett (Kun 256 farger) og vil ofte fremstå som hakkete i animasjonen. MediaPlus anbefaler ikke å bruke gif-animerte annonser på grunn av disse begrensingene. 

Video-annonser

Video-annonser er laget som en film, og streames til brukeren. MediaPlus bruker teknologien som Seenthis tilbyr, som gjør at annonsene vises til brukeren i best mulig kvalitet til seerne. Dette betyr at dersom du er på mobil med dårlig nett, vises filmen i lavere kvalitet enn om du er på høyhastighetsnett.

Det er en ekstra kostnad når man velger å vise videoannonser via Seenthis eller tilsvarende systemer. 

Statisk annonse

Statiske bannere inneholder vanligvis bare tekst, et bilde og en oppfordring til handling.
Denne typen annonser kan ikke inneholde video eller animerte elementer, og leveres oftest i filformatet .jpg eller .png.

Skroll til toppen