Et lite hjertesukk i krysningen Urolige tider og Fortsatt kamp om talentene

/

Vær smart, utnytt mulighetene og lytt til gode råd!


Det er vanskelig å rekruttere for tiden. På den ene side er det vanskelig å attrahere relevante kandidater, på den annen side er det uro i markedet og lavkonjunktur – hva gjør vi nå? 
Spør du oss er ikke svaret å stå på bremsen. Når vi spør, opplever vi at flere og flere av dere svarer det erfaring viser; at lavkonjunktur er tiden for å profilere seg, vise seg fram og gi svar på hvorfor det er smart å jobbe for nettopp din bedrift. Fortell om dere selv, hvordan og hvorfor dere skiller dere ut og hvorfor det er nettopp dere som kan tilby et godt sted å ha sin arbeidsplass. Bygg et godt Employer Brand for fremtiden.

I vanskelige tider tenker og handler vi forskjellig – noe som kommer godt fram i historien om to finalister i en villmarkskonkurranse.

De to bodde siste natten av en konkurranse i samme telt på savannen. Da solen sto opp over horisonten, åpnet de teltet og så til sin forskrekkelse hvordan en sulten løvinne hadde blitt oppmerksom på de to. Det var tydelig at hun med fast blikk og stødig retning var på vei til teltet de to bodde i.

De to deltakerne så på hverandre en kort stund. Så fant den ene fram løpeskoene og snørte de på.  Den andre ser forundret på ham og sier litt oppgitt: Du tror vel ikke du klarer å løpe fra henne?
Svaret han får er at nei, det tror jeg ikke, men jeg tror jeg kan løpe fra deg! Når vi opplever at våre felles rammer, markedet, kandidatene og tiden vi er inne i forandrer seg har man muligheten til å skille seg ut, tenke annerledes og «løpe fra» de andre. Benytt mulighetene, forvalt tiden vi er inne i på en smart måte. Gå det ene skrittet, innse hvor viktig der er å ligge litt foran – før de andre – det som gir deg en fordel når tidene igjen forandrer seg, når det blir enda viktigere og vanskeligere å kapre de gode kandidatene.

«Løperen» i historien tydeliggjør nytten og effekten av å beholde eller øke tempoet når konkurrentene gjør det motsatte. Vi kan si som Abraham Lincoln: ”This too shall pass.”
Det kommer en ny hverdag etter hver lavkonjunktur. Da bør man spørre seg hvordan er mitt avtrykk i markedet, hvordan oppfattes vi? Derfor er tiden inne nå for å jobbe aktivt med sitt Employer Brand.  Vær den som ligger i forkant. Lurer du på hvor du kan begynne – ja, da har vi svaret!  Spør oss!

Anne Magnussen, medierådgiver

Skroll til toppen