Mangfoldets pris

,

/

,

Også i år har jeg hatt gleden av å sitte i juryen for Magnet Awards; en konkurranse som hedrer årets beste kommunikasjonsarbeid innen employer branding og rekruttering i Norge.

For oss som er levende opptatt av hvordan virksomheter jobber best for å tiltrekke seg de riktige kandidatene, er det en sann glede å konstatere at antall innsendelser til konkurransen øker år for år, og ikke minst at kvaliteten på mange av arbeidene stadig blir bedre. Dette må jo bety at tematikken er adressert til flere ledergrupper og er på manges agenda, heldigvis.

Verdt å merke er at i én kategori er antall innsendelser svekket; i kategorien Mangfold. Årsak? Kanskje rett og slett fordi mangfold er blitt en integrert del av vårt daglige virke og er en kjent faktor for å skape attraktive og produktive miljøer -og noe vi etter hvert jobber med også ubevisst? La oss håpe det.

At folkene våre er den viktigste ressursen vi har, er det stadig flere virksomheter som blir bevisste på. Å gå fra denne erkjennelsen, til faktisk handling, er et stort og ofte krevende steg. Ofte begynner vi med å liste opp alt det vi «burde gjøre»; få innsikt i hvor attraktive vi faktisk er -innenfor ulike stillingskategorier -hva gjør oss attraktive? -og hva er våre faktisk opplevde verdier? -som danner grunnlaget for utvikling av virksomhetens EVPs, for så å definere noen tydelige tiltak og videre aktivere disse tiltakene og…. -listen blir ufattelig lang og hvor i all verden skal vi begynne?

Et godt og velkjent tips: begynn med å dele opp den legendariske elefanten. Ta små steg om gangen, jobb systematisk, søk ekstern hjelp om nødvendig -og vær tålmodig. Følger du denne oppskriften, vil du etter hvert se de små endringene -og da er du godt i gang med en fantastisk reise!
La deg inspirere av de som allerede er godt i gang -ta kontakt og få tips, råd og hjelp.

Riktig god fornøyelse!

Cecilie Faye, Leder og kundeansvarlig

Skroll til toppen