Frokostseminar i Kongens gate 6

/

Vi har lært om AI og fått et innblikk i ChatGPT, DALL-E, Midjourney. Runway Gen-1, Adobe Firefly og Stabel Diffusion og har fått en grunnleggende forståelse av hvordan disse teknologiene fungerer og hvordan de kan brukes.

Hva finnes?
ChatGPT, utviklet av OpenAI, er en imponerende modell for å skape naturlig tekst. Med trening på store mengder tekst kan teknologien skape ny tekst basert på en gitt kontekst. ChatGPT kan brukes til å skape tekst som beskriver eller kompletterer eksisterende tekst, svare på spørsmål og skape engasjerende historier.

DALL-E, Midjourney, Adobe Firefly og Stabel Diffusion er imidlertid spesielt kjent for sin evne til å generere unike bilder som aldri har eksistert før. Disse teknologiene kan gi markedsførere et konkurransefortrinn ved å tilby en visuell identitet som er helt original og enestående, men det kan også argumenteres for det motsatte, at at maskinene lærer seg det samme fra flere mennesker og steder – og at de derfor ikke kan lage innhold/kreativt som står nok ut for en markedsfører. Maskinene lærer av mennesker, og mennesker har en tendens til å bli mer og mer like og lage mer og mer like ting. Derfor er menneskelig intelligens viktig for nyansering.

Hvordan benytte teknologien?
Teknologien kan benyttes til å skrive tekster og å lage illustrasjonsbilder, til videodubbing og til oversettelse, bildemanipulering – bare fantasien setter grenser. Bilder og tekster som lages er alltid royalty-free fordi det er ikke noen som har tatt bildene, de er laget – de blir aldri like fra gang til gang fordi input vil variere og grunnlaget for produksjonen alltid endrer seg. Du får aldri samme resultat selv ikke på lik «brief» – bildene du skaper er ikke «ekte» og kan ikke kobles mot en juridisk person.

Hensyn å ta..
Det er mange hensyn man bør tenke over når man benytter AI, som for eksempel begrepet Promt Engineering (PE) som er prosessen med å kommunisere effektivt med AI for å oppnå ønskede resultater. 
Det er viktig å gi Chat GPT en ekspertrolle for å avgrense/fintune det resultatet vi får, for å oppnå gode resultater. For å kunne utnytte mulighetene som ligger i AI er det som med alt annet viktig å «trene»,  gi chatten en rolle -da vil du også få gode resultater.

Blir vi erstattet av AI?
Noen tenker at teknologien kan erstatte mennesker, vi tenker at teknologien ikke erstatter mennesker, men erstatter de som ikke interesserer seg eller tar oppgaven med å utforske og bry seg om de muligheter som finnes i teknologien.

Reguleringer
Alle er enige om at det må reguleringer på plass. Regjeringen kunngjorde i april i år at de vil lage en ny digitaliseringsstrategi innen første halvdel av 2024 som skal regulere AI, antakelig trengs det en faglig, offentlig diskusjon om hvordan den skal se ut. Etiske motsetninger må diskuteres og belyses før det kan lages en regulering og man må finne en balanse mellom å utnytte AIs potensial og ta hensyn til utfordringene i denne gir.

Hvordan benytter vi AI i vår hverdag hos MediaPlus?
Group M har siden 2015 benyttet og optimalisert sine kjøp gjennom sin egen optimaliserings-AI – Copilot fordi vi så dette komme og visste vi måtte være i forkant med egen teknologi. Vi ønsket å være der, ha erfaring og benytte dette når det ble etterspurt av kundene våre.

Som mennesker kan vi teste hypoteser og lære av disse, mens Copilot fokuserer på strategier og går videre i disse, finner mønstre, optimaliserer kampanjer, erstatter og sammensetter all den kunnskap og data mennesker kan gjøre, hele døgnet – uten ferie eller fridager på en effektiv og kostnadsbesparende måte. Copilot legges på våre programmatiske kjøp (Xaxis)  og hjelper oss å oppnå de best mulige resultater for våre kunder.

Likevel, vi overvåker, vi sjekker og følger med, optimaliserer og justerer når vi tenker algoritmene tar en vending hvor korreksjon er nødvendig eller smart.

Det er fremdeles menneskene i GroupM/EssenceMediacom/MediaPlus som gjør jobben, vi er bare så heldige å ha tilgang til vår egen vel utprøvde AI, Copilot.

Det blir spennende å følge AI og hva den kan gjøre for oss i tiden som kommer!

Anne Magnussen, Medierådgiver

Skroll til toppen