Det er i høst det skal skje!
Velkommen tilbake fra en forhåpentligvis herlig, begivenhetsfull og vellykket sommerferie -og nå formelig bobler du av energi og nytt pågangsmot. Og pågangsmot trengs -for det er i høst det skal skje -at du på alvor tar fatt på bedriftens employer branding arbeid for å posisjonere din arbeidsplass som en super attraktiv arbeidsplass mot personer med attraktiv kompetanse. Og det er i høst det kraftfulle kommunikasjonskonseptet skal utvikles, konseptet som skaper unik oppmerksomhet og sikrer de best kvalifiserte søkerne, nå og i fremtiden. Og det er i høst de riktig gode kampanjene skal se dagens lys. Eller?
La meg gi deg et lite puff i riktig retning og noe fakta på veien, som forhåpentligvis kan bidra til gode prosesser, og litt realisme i arbeidet du nå skal ta fatt på.
Markedskommunikasjon handler i første rekke om å skape oppmerksomhet og påvirke atferd. Med dagens mediefragmentering, blir relevans i kommunikasjonen en forutsetning for å sikre lønnsomme investeringer. Budskaps- og kjøpsrelevans i god kombinasjon med kunnskap om hvordan vi lar oss påvirke, på kort og lang sikt, bevisst og ubevisst. Disse prinsippene gjelder uavhengig av om du skal selge en vare eller tjeneste, bygge merkevare eller attraktiv arbeidsplass.
1
Balansere langsiktig strategisk kommunikasjon med kortsiktig taktisk kommunikasjon
2
Innsikt i målgruppens behov og motivasjon er nødvendig for å påvirke atferd
Sørg derfor for at du kjenner målgruppen din og målgruppens behov, før du utvikler konsepter og setter i gang kampanjer, slik at du svarer på deres behov og interesser.
3
Bryt kategorinormer
Sørg derfor for å utfordre de kreative løsningene, slik at dere skiller dere fra annen kommunikasjon i kategorien i form -men med relevant innhold for målgruppen.
4
En sterk merkevare er en mer attraktiv arbeidsgiver
Sørg derfor for tett dialog med markedsavdelingen for å sikre helhetlig kommunikasjon der fokus på merkevarens drivere i kombinasjon med drivere for økt arbeidsgiverattraktivitet ivaretas.
Lykke til med høstens employer branding arbeid -følger du disse rådene er jeg sikker på at du vil lykkes godt i arbeidet.