Kort fortalt er programmatiske kjøp en kjøpsmetodikk der vi kjøper målgrupper og ikke medier.
Rent teknisk fungerer det slik at så godt som alle mediene i Norge tilgjengeliggjør sine digitale reklameplasser gjennom en salgsplattform. Vi på vår side, legger opp våre kampanjer i vår kjøpsplattform. Her spesifiserer vi hva som kjennetegner de personene vi ønsker å nå, i hvilke geografiske områder kampanjen skal være synlig, eventuelt dag eller tid på døgnet vi ønsker at kampanjen vår skal vises. For eksempel kan vi velge personer med mat og vin interesse, interesser for å reise, faglige interesser som bærekraft, prosjektering osv. Informasjon om tilgjengelig reklameplass fra mediene, og informasjon om våre kampanjebehov, kobles så sammen i en annonsebørs. Den kjøperen som tilbyr høyeste pris for annonsevisningen som er tilgjengelig, får tilslaget hos mediet. Denne handelen skjer automatisk, i løpet av millisekunder.
I tillegg til den automatiserte prosessen, vil vi hele tiden følge med på:
- Hvilke visninger som gir faktisk verdi
- Hva vi skal kjøpe mer eller mindre av
- Hvilke nettsider som fungerer bedre enn andre
- Sikre riktig budgivning.
Dette for å optimalisere og justere kampanjen løpende. Fordelene med programmatiske kjøp kan oppsummeres slik:
Fordi vi når riktig person, med tilpasset budskap til riktig tid, resulterer dette i mer effektive kampanjer. Vi kjøper rett og slett digitale annonseplasseringer smartere enn tidligere!
Nysgjerrig på å vite mere om programmatiske kjøp og mulighetene vi har? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!