Employer branding, en nødvendighet for å tiltrekke seg de beste talentene!

/

Det er kamp om de beste talentene – og du konkurrerer i markedet om de mest begavede menneskene! Hva skal til for at de velger nettopp deg som sin fremtidige arbeidsgiver?

Svar: ha kontinuerlig fokus på aktiviteter som gir økt arbeidsgiverattraktivitet – gjennom en godt planlagt employer branding strategi. (Sammen med kontinuerlig fokus på økt omdømme og merkevarestyrke!).

Employer branding reisen

Employer branding, engelsk for «arbeidsgiver-merkevarebygging», er en fellesbetegnelse aktivitetene et selskap gjennomfører for å kommunisere hva som gjør nettopp dette selskapet til en attraktiv arbeidsplass. Kall det gjerne merkevarebygging ovenfor arbeidstakere; fremtidige og eksisterende arbeidstakere. Employer branding kommunikasjonen må være målrettet, og tilpasset ulike målgrupper. Målgrupper handler om hvilken kompetanse bedriften har bruk for, og hvilke holdninger dere er på jakt etter hos de ansatte.

Employer branding er ikke et nytt fenomen. Det har faktisk vært en viktig del av rekrutteringen i mange år. Dog ser vi nå et økt fokus på employer branding, hovedsaklig fordi vi innenfor enkelte bransjer har mangel på kvalifisert arbeidskraft. Derfor blir attraktivitet en enda viktigere faktor for å tiltrekke seg de riktige kandidatene. Vi mener det ligger et stort potensiale for mange bedrifter å jobbe enda mer strutkurert og målrettet med denne type kommunikasjon, ved å knytte merkevarekommunikasjon og arbeidsgiver kommunikasjon tettere sammen, bidrar dette også til økt fokus.

Har dere ikke en uttalt employer branding strategi?
Begynn med å stille disse spørsmålene:  

  • Hva gjør ditt selskap til en attraktiv arbeidsplass? Hvilken kultur representerer dere?
  • Hvilke verdier har de ansatte? Bedriften?
  • Hvilke formål har selskapet?
  • Hvilke mål og visjoner jobber dere mot? Fremtidsutsikter?
  • Og kanskje viktigst av alt: Hvordan blir din bedrift oppfattet i markedet? Er det slik du ønsker å bli oppfattet?

Har dere en god employer branding strategi, som dere klarer å gjennomføre, vil også rekrutteringen bli enklere. Dere vil ikke lenger bli én av mange arbeidsgivere – men den arbeidsgiveren «alle» vil jobbe for. employer branding kommuniksjon vil hjelpe deg å bygge et godt rykte både utad og innad i selskapet. Det vil også være enklere å holde på eksisterende medarbeidere, da motiverte ansatte vil være stolte av å jobbe for en attraktiv arbeidsgiver.

Vi i MediaPlus bistår gjerne med rådgivning på hvordan du utvikler employer branding strategi, relevant innhold og den beste mediemiksen. Her handler det om å dra nytte av både tradisjonelle stillings- og bannerannonser, sammen med nyere plattformer som native ads, programmatisk annonsering, innholdsmarkedsføring og kommunikasjon i sosiale medier for å bygge opp bedriftens omdømme og tiltrekke deg de riktige kandidatene.

Employer Branding er et spennnede fagområde, som vi gjerne hjelper dere med. Kom innom på en kaffe – så tar vi en prat!

Skroll til toppen