KAMP OM TALENTENE -synlighet i et brennhett arbeidsmarked!

Du er ikke alene. Veldig mange sliter nå med å få ansatt kvalifisert arbeidskraft. Er du på jakt etter IT-kompetanse? Spesialiserte jurister? Tekniske prosjektledere? Vi kan nevne en rekke stillingskategorier der det virkelig er kamp om talentene for tiden. Og bedre blir det ikke med det første, skal vi tro NAV.

Det er fortvilende. Du har brukt mye tid på stillingsutlysningen, utformet setninger med omhu for virkelig å få frem arbeidsoppgaver, prosjekter, kulturen og alt det andre som er attraktivt for akkurat denne rollen. Stillingen er utlyst på egne sider, finn.no -og kanskje andre kanaler. Søknadsfristen er utløpt -du har fått noen søkere -men ingen kvalifiserte.

Igjen: ingen ukjent situasjon i disse tider. Og dessverre, det finnes ingen kvikk-fiks som gir garantier for et knippe kvalifiserte drømmekandidater i neste runde, men noe kan vi heldigvis gjøre for å øke sannsynligheten for napp.

Digital Marketing

Vær synlig. Sørg for at potensielle kandidater blir klar over mulighetsrommet hos dere. Bruk data og teknologi for å rette mediekjøpene mot ønsket målgruppe gjennom smarte segmenteringsløsninger. I MediaPlus har vi, sammen med GroupM, utviklet gode teknologiske løsninger for å hele tiden optimalisere de digitale mediekjøpene, basert på våre egne samt mediepartneres interessedata, kontekstuelle plasseringer og look-a-like segmenter for å nevne de vanligste. Effektive og smarte mediekampanjer er ett skritt i riktig retning for synlighet.

Attraktiv. Hvor attraktiv er du som arbeidsgiver? Hvilken posisjon har du i drømmekandidatens hode? Vet du hvordan en IT-utvikler oppfatter deg? Hvis du ikke vet -er det på tide å gjøre noe med det. Gjennom markedsinnsikt får du svar på dette. Vi designer og gjennomfører ofte denne type innsiktsstudier. Og har du ikke den posisjonen du trodde i folks hoder? Ja da er det bare å brette opp ermene og starte planlegging og gjennomføring av et employer branding løp som setter akkurat din bedrift på kartet. Begynn med analyse av din egen karriereside. Hvilken type innhold har dere tilgjengeliggjort? Får den nysgjerrige kandidaten et bilde av virksomheten, prosjekter dere jobber med, folkene som jobber der? Det er smart å utvikle innhold, basert på læring av eksisterende innhold, for å forstå hva markedet er opptatt av. Leses artiklene? Hvor stor del av videoen er vanlig å se? Er innholdet synlig i organisk søk -innenfor topp tre på de organiske listene? Analyse av dine trafikkdata, utvikling av innhold og rangering av innhold i Google er noe av det vi kan hjelpe deg med for å øke din synlighet mot et potensielt kandidatmarked.

Nysgjerrig? Ta kontakt, så forteller vi mer enn gjerne om alle mulighetene som ligger i innsikt, smart bruk av data og teknologi for å øke nettopp din synlighet i et brennhett arbeidsmarked.

Tags: , , , ,