Animasjon i bannerannonser: Høy effektivitet og god budskapsformidling.

Mens tradisjonelle statiske bannere har muligheten til å øke merkevarekjennskap og kjøpsinteresse på egen hånd, kan det å tilføre animasjon til et banner løfte hele annonsen fra å være et godt produkt til å bli et supert produkt. Animasjon kan i seg selv bidra til å gjøre et merke eller produkt enklere å huske ved å sette fokus på de elementene av annonsen som er viktig å få formidlet. Animasjon i seg selv er mer visuelt engasjerende og oppmerksomhetsvekkende enn andre former for digital annonsering.

Fremdeles er det mange annonsører som ikke benytter animerte bannere. Dette gir oss en gylden mulighet til å skille oss ut i mengden. Et animert banner er lettere å huske og holder seg friskt i minnet hos brukerne sammenlignet med statiske bannerløsninger.

På ulike nettsider finner vi i dag ulike bannere med små animasjoner. Disse fanger raskt brukernes oppmerksomhet og behøver ikke nødvendigvis være veldig avanserte, men de bør skille seg visuelt ut fra resten av bannerne der ute. Brukerne ser hver dag nettreklame overalt, blir ‘blinde’ for digitale annonser og overser dermed ofte vanlige, statiske bannere. Vi pleier som en tommelfingerregel å si at en gitt annonse kun har ett sekunds oppmerksomhet til å få formidlet budskap og avsender innen brukeren allerede har scrollet seg forbi. Det er derfor viktig å lage noe iøyenfallende som raskt fanger oppmerksomheten til de man ønsker å nå ut til. Det er her at animasjon som verktøy kommer inn som et godt virkemiddel for å skille seg ut i mengden og skape den nødvendige oppmerksomheten.

I ett og samme bannerformat kan det rulleres mellom to til flere slides. Eksempler på dette kan for eksempel være en bannerannonse hvor flere ulike stillingsutlysninger i samme bedrift rullerer én etter én over samme bakgrunnsbilde, eller at bildebakgrunnen veksler mellom flere bilder.

Noen fordeler ved å benytte seg av animerte bannere:

  • HTML-baserte annonser kan vises på alle digitale plattformer
  • Ingen plug-ins er nødvendige for å spille av
  • Det er enkelt å oppdatere innholdet i et HTML-banner
  • Animasjon i bannere er iøyenfallende og lett å få øye på
  • Det vekker oppmerksomhet rundt stillingen, merkevaren eller produktet som presenteres

Statistikker og undersøkelser tilsier at animerte bannere med god design generelt sett fanger mer oppmerksomhet enn statiske bannere, samt at det kan gi rundt 30% høyere klikkrate. Animerte bannere kan også vises på samtlige av dagens digitale flater – desktop, tablet og mobil.

Vi hjelper deg gjerne neste gang du skal lage et animert banner som sikrer deg god oppmerksomhet og budskapsformidling!

Tags: , ,