Nyttårsforsettet -det lille ekstra som skal til?

Vi skriver januar 2020 -et nytt år og nye muligheter ligger foran oss. Ikke for det, justering og endringer kan vi gjøre hele året, men 1. januar er nå en gang den dagen da de fleste av oss tenker ekstra grundig igjennom å justere og kanskje endre litt retning.

I går, 19. januar hørte vi på nyhetene at nettopp 19. januar er den dagen da flest av oss bryter nyttårsforsettet, i følge Strava (treningsapp). Nyttårsforsettet som er knytt til trening og fysisk helse. Ja for hvem har vel ikke sagt høyt, eller til seg selv, at i år -i år er året jeg virkelig skal skjerpe meg og trene minst 2-3 ganger i uken. Et løfte som åpenbart mange klarer å holde i nøyaktig 19 dager…

Skal du gjøre en vri i år og løfte blikket litt, se forbi deg selv og sette arbeidsplassen din i fokus? Kanskje jobber du innenfor HR eller markedsføring & kommunikasjon. Hva vet du for eksempel om kandidatreisen på vegne av din egen bedrift. Hvor attraktiv er du som arbeidsgiver? Når dere har ledige stillinger; hva skal til for å pirre nysgjerrigheten til de best kvalifiserte søkerne? Hva kjennetegner de som besøker bedriftens karrieresider? Og hva sjekker de ut ellers på hjemmesiden deres? Er besøkene fra attraktive, fremtidige arbeidstakere som representerer det din bedrift trenger?

Kanskje er det nettopp i 2020 kandidatreisen, og kunnskap om kandidatreisen til de mest attraktive arbeidstakerne dere ønsker dere, skal settes skikkelig på agendaen. Å sikre data, og forståelse av dataen, slik at dere kan tilrettelegge innhold på egne hjemmesider, i stillingsanonsen og annen kommunikasjon for nettopp å tiltrekke dere de kandidatene dere er på jakt etter. For som vi vet, det er innholdet i kommunikasjonen som avgjør om budskapet ditt får oppmerksomhet, skaper engasjement og sikrer konvertering hos de dere ønsker å nå -så vil analyse av data fortelle oss om kommunikasjonen treffer spikeren på hodet eller ikke. Det er først når kommunikasjonen blir målrettet både med tanke på innhold og kjøp, de ordentlig gode resultatene kommer!

Det å få et godt bilde av brukerne på hjemmesiden, forstå kandidatreisen og i hvilken grad ulike kommunikasjonstiltak påvirker søkermassen, kan vi kartelgge gjennom datainnsamling og analyse. Når vi har denne innsikten er det langt enklere å bruke ressursene riktig, tilpasse budskap og innhold til ulike markedssegmenter, kjøpe media smartere og på den måten få en langt høyere effekt av investerte ressurser. Det er ingen grunn til å vente -og ingen grunn til ikke å investere i det lille ekstra som skal til for at jobben du gjør i 2020 skal bli særdeles vellykket!

Vi ønsker dere alle et riktig godt og lærerikt 2020!