Bruker du nok tid på å utarbeide stillingsannonsen?

Å utarbeide en stillingsannonse som skiller seg ut i mengden, kan virke tidkrevende. Stillingsannonsen skal tiltrekke seg oppmerksomhet og vekke engasjement, slik at du kan velge blant de sterkeste kandidatene.
Sett fokus på utfordringene i jobben og utviklingsmulighetene allerede i overskriften, og benytt gjerne et bilde som forsterker dette. Det kan være lurt å ha en mal å forholde seg til, som kan tilpasses de ulike type stillingene.

Overskriften er det første vi leser, og skal trigge til å lese videre. Her skal du vekke nysgjerrigheten til leseren. Bruk gjerne spørsmålstegn i overskriften. For eksempel; “Er du like nysgjerrig på digitalisering som oss?” Et spørsmål bidrar ofte til at kandidaten føler en relasjon som vekker en interesse. Vi leter automatisk etter svar når vi får et spørsmål. For å skape god kommunikasjon med kandidater, bør overskriften være informativ nok til at den nettopp vekker interesse.

Geografisk stillingssted er meget vesentlig å oppgi. De aller fleste arbeidssøkere sorterer ofte på geografi som noe av det første de gjør. Så for å nå ut til riktig kandidat, kan du gjerne ha arbeidssted med i overskrift, eller undertittel. Dette gjøre at du siler ut uaktuelle kandidater, og tiltrekker deg de aktuelle.

Beskrivelse av:
Selskapet – Fortell hvem dere er og hva dere tilbyr. Hvorfor er det fint å jobbe hos dere? Bevis det! Bruk gjerne video og bilder. Fortell om både ledelsen og de ansatte. Å ha en god employer branding kommunikasjon er essensielt.
Kandidaten – Hvem ønsker dere å ansette, og hvilken kompetanse trenger dere? Ord som “selvstendig” og “fremoverlent”, holder ikke. Spesifiser og utdyp. Forklar med setninger.
Jobben – Vær konkret om arbeidsoppgaver. Jo mer spesifikk du er her, jo enklere vil det være for en potensiell kandidat å forstå hva jobben går ut på. Kandidaten skal kunne sette seg inn i jobben og danne seg et bilde av sin arbeidsdag. Gjør han ikke det, vil han bli usikker og gå videre til andre stillinger og muligheter.
Arbeidsmiljø – Hva sier dine ansatte om arbeidsplassen sin? Og hvilke verdier ønsker dere å vise utad?
Frynsegoder – Bruk bilder av sosiale settinger. Forklar med tekst. “Dette er bilder fra sommerfesten” (Tenk mobilutgave). Nevn gjerne goder de ansatte setter mest pris på.
Lønn – Etter avtale, dersom det ikke er satt opp en sum. Nevn bonus hvis aktuelt.

Har du med alle disse punktene i stillingsannonsen, vil dere fremstå som informative og seriøse. Stillingsannonsen reflektere dere som bedrift, og jo mer konkrete annonsen er, jo mer attraktiv vil dere være som en potensiell arbeidsgiver.
En stillingsannonse med veldig lite tekst er ikke spennende, mens en annonse med for mye tekst er slitsomt.

En annen ting å reflektere over, er at det er ikke bare dere som bedrift som skal ansette riktig kandidat. Kandidaten skal også velge dere som sin arbeidsgiver. Tenk employer branding. Vi i Mediaplus har god kompetanse på hvordan nå ut til riktig målgruppe i de ulike mediekanalene, og hvordan dere kan fremme dere selv som en attraktiv bedrift ovenfor ulike segmenter i markedet.

Kjapt oppsummert:

  • Kjenn målgruppen din og tilpass annonsen
  • Fang interessen til leseren fra første linje med en attraktiv overskrift og ingress.
  • Skill deg visuelt ut med god overskrift, bilder og video.
  • Få frem det essensielle ved stillingen
  • Få frem det essensielle ved firmaet. Hva ønsker virksomheten å oppnå?
  • Finn effektive og riktige annonsekanaler for å nå målgruppen
  • Tilpass annonsen til kanalen, ikke kanalen til annonsen.
  • Få frem hva firmaet tilbyr (uten å skryte)
  • Gi rask tilbakemelding til alle søkere!
  • Sjekk grammatikken!
  • Bruk nøkkelord, bransje og stillingsfunksjon, for godt søkeresultat.

Tags: ,