Innholdet i en stillingsannonse

Det er stor konkurranse om arbeidskraften innenfor flere bransjer. Ønsker man å kjempe om de beste arbeidstakerne, bør man ha en informativ og spennende stillingsannonse. Dette bidrar forhåpentligvis til at arbeidstakeren ønsker å søke jobb hos nettopp deg.

Når annonsen er publisert i avisen eller på nett er det viktig at innholdet faktisk frister jobbsøkeren til å sende sin søknad. Vi har alle sett eksempeler på annonser som er morsomme og tiltrekker seg oppmerksomhet, men det vi faktisk ønsker er jo nettopp en handling!

Her kommer noen tips til innholdet på annonsen:

  • Hvem er dere? Fortell kort om bedriften. Hva er deres forretningside, hvem er dere og hvor holder dere til? Relater dette gjerne til stillingen som skal utlyses.
  • Hvem søker dere? Beskriv arbeidsoppgavene godt og ha med stillingens ansvarsområder. Gi klart uttrykk for hva dere ønsker av erfaring, utdannelse, ferdigheter og kvalifikasjoner. Hvis du ønsker mange søkere på stillingen kan du være mindre spesifikk i dine krav, men om du kun ønsker noen få utvalgte høykvalifiserte søkere bør du være svært klar på de strenge kriteriene du vil måtte tilfredsstille.
  • Hva tilbyr dere? Hvilke fordeler og frynsegoder kan dere tilby? Hva vil få dem til å søke på din stilling fremfor en lignende stilling hos en konkurrent? Belønninger behøver ikke være finansielle, så få med de fleksible løsningene som dere tilbyr.
  • Hvordan skal kandidatene søke? Ønsker du at kandidaten søker elektronisk, få frem dette i annonsen. Oppgi kontaktperson for henvendelser med telefonnummer/adresse/e-post. Hvis bedriften har en egen nettside, oppgi adressen i annonsen.

Unngå fristelsen til å kopiere og lime inn den beskrivelsen du brukte sist gang du ansatte i den stillingen når du skal sette inn en annonse. Du ønsker trolig å ansette mennesker med sin egen individuelle personlighet og ferdigheter og bør derfor bruke litt tid til å formulere annonseteksten mot de du søker etter. Tilpass teksten og språket til mennesket du søker.

Dette er noen raske og meget enkle tips til innholdet på annonsen. Utlysningen bør også tilpasses den mengden tekst man ønsker i de ulike mediene. Ofte har man en lengre stillingsutlysning på nett enn hva man har i de trykte mediene.