Kreative medievalg

Dagens stillingsmarked er som kjent tøft, så hvorfor ikke være litt kreativ og velge en annen mediemiks enn hva man tidligere har gjort? Se bort fra det trygge, kjente og prøv noe helt nytt!

Hva med å bruke de sosiale mediene ved neste rekruttering? Foto: dreamstime.com

I dagens norske stillingsmarked er det rift om de beste søkerne. Det er derfor lurt å være kreative i sine strategier – det vil også si i valget av medier. Mange benytter seg av de samme medievalgene hver gang og kvier seg for å prøve noe nytt. De velger ut fra erfaring, det trygge og kjente. Erfaring er vel og bra, men samtidig har man ingen erfaring som tilsier at andre medievalg kanskje ville fungert bedre.

En del av dagens arbeidsgivere er ute etter de som allerede er i jobb. Dette er den vanskeligste gruppen å treffe, da de aktivt ikke leter etter noe nytt å søke på. Vi har tidligere skrevet om bruk av visuelle hjelpemidler for å få deres oppmerksomhet, men også medievalg er et viktig kriterie for å møte denne målgruppen.

Hva med å velge helt andre medier enn hva man har gjort tidligere? Rekruttere via de sosiale mediene? Annonsere i helt andre aviser og tidsskrifter? Benytte seg av ulike nisjenettsider? Bruke TV eller radio på større kampanjer?

Man har mange muligheter til å være kreativ og gjøre noe nytt. Man kan velge å gå helt utenom det man har gjort tidligere eller man kan prøve å involvere noen nye medier i tillegg til det man tidligere har brukt. Valget er ditt 🙂 Det er selvsagt viktig å huske på at mye avhenger av målgruppen man er ute etter, og man bør gjøre seg et lite inntrykk av hvor man treffer disse.

Ved å måle effekten i etterkant bør man også huske at det er relevante søkere som er et viktig suksesskriterie – ikke antallet.