Et bilde sier mer enn tusen ord…

Ja, det er en klisjé, men det stemmer. I trykte medier er bruk av bilder det mest effektive virkemiddelet for å tiltrekke seg oppmerksomhet.

Et spennende bilde i stillingsannonsen kan være det som skal til for å fange leserens oppmerksomhet. Foto: dreamstime.com

Dette gjelder selvsagt også for stillingsannonser. Når jeg blar igjennom dagens “stilling ledig”-sider er det liten tvil om at det er annonsene med bilder blikket blir trukket mot. Den gjennomsnittlige leseren bruker ikke mange sekundene på å se over hver side – derfor kan det være nettopp et fengende bilde som får potensielle kandidater til å se nærmere på akkurat din annonse.

Mange vil kanskje ikke prioritere å bruke bilder i annonsen på grunn av kostnadene det vil medføre når annonsen blir større. En idé kan være å erstatte noe av teksten med et bilde, og heller henvise til fullstendig utlysning på nett. Jeg vil påstå at en kort og presis annonse med et oppsiktsvekkende bilde vil ha større effekt enn en halvside fullpakket med tekst. Fjern heller klisjeene i teksten, og ta frem et godt bilde!

Derimot mener jeg ikke at man skal ha med et bilde for en hver pris. Det er viktig at bildet er relevant i forhold til innholdet i annonsen. Hvis ikke, skaper det egentlig bare mer forrvirring enn opplysning. Du vil for eksempel ikke bruke et bilde av en mann i dress når du søker etter barnehagemedarbeider.

Bilder av mennesker i forskjellige situasjoner er nok det mest brukte i stillingsannonser. Men det er ingen selvfølge – bilder av gjenstander eller mer abstrakte motiver kan også gjøre samme nytten. Så enten du velger å bruke egne bilder, eller en av de mange bildedatabasene som finnes på nett – her er det bare fantasien som setter grenser!

Bruker dere bilder i deres stillingsannonser?