Effektiv kommunikasjon

Aldri før har vi brukt så mye tid på medier som nå. Analyser spår en vekst på mellom 30 og 90 minutter i mediedøgnet til gjennomsnittsnordmannen.

Mediebruken vår øker og vi bruker mediene på en annen måte enn tidligere. Foto: Ingar Næss

Mediebruken vår øker og vi bruker mediene på en annen måte enn tidligere. Foto: Ingar Næss

Tv, aviser, magasiner, radio, sosiale medier og nettplattformer har blitt en del av hverdagen til de fleste og multitasking har vokst frem som et kjent fenomen. Før man har rukket å få i seg den første koppen med kaffe har man bladd igjennom morgenavisen, oppdatert statusen på faceboook, twitret om dagens planer, blogget om gårsdagen, lest nettavisene og sett nyhetene på tv.

Informasjonen er nærmest ubegrenset og medienes tilgjengelighet blir stadig bedre. Aldri før har vi vært så opptatt av å være oppdatert som nå. Vi suger til oss det vi kan av informasjon. Men informasjonssamling vil være personlig og hos mange også skiftende.
Hva gjør så dette med annonsørenes kommunikasjon til målgruppen? Eller sagt på en annen måte, hva bør så dette gjøre med annonsørenes kommunikasjon til målgruppen?
Vi står alle midt i en omveltning og det er derfor enda viktigere nå enn før å være kreativ. For å overleve som annonsør i et hav av konkurrenter er du er nødt til å skape engasjement.

Personlig mener jeg det er viktig å flytte fokuset bort fra kvantitet og fokusere desto mer på kvalitet, for det er nettopp her selve bærebjelken i effektiv kommunikasjon befinner seg. Annonsører er nødt til å åpne øynene og utnytte mulighetene mediene tilbyr slik som segmentering, skreddersøm, direkte respons og interaksjon. Gjør annonsen interessant og synlig.

Det er tid for kreativitet. Og her settes det ingen grenser.
Hvor kreativ er du?