Når feil i fakta blir fokus

Det er lett å miste interessen om man mister fokuset på noe som faktisk kan være et godt produkt. Dette erfarte jeg via en telefonsamtale denne uken.

Foto: dreamstime.com

En dag denne uken ble jeg oppringt av en selger. En veldig hyggelig mann som hadde et budskap om sitt produkt.

Mannen var hyggelig, men jeg var usikker på om produktet var noe for min bedrift. Men siden jeg ikke ønsker å avvise gode ideer uten å vite hva det er ba jeg han om å sende meg en e-post med mer informasjon slik at jeg kunne vurdere dette. Som sagt så gjort. E-post med informasjon kommer og den starter veldig hyggelig med “ Hei, som avtalt med din sekretær oversender jeg informasjon om våre produkter….”

Jaha, tenkte jeg. Jeg snakket da virkelig med han jeg? Har han også snakket med min sekretær? Neppe…

Jeg klarte ikke “dy” meg og skrev tilbake til han og påpekte feilen med et smiletegn bak. Han svarte svært så hyggelig med at dette var jo feil fordi han hadde en standard e-post han sendte ut.

Og hvorfor skriver jeg så om dette? Jo, fordi feil i fakta tok fokus bort fra hans budskap, nemlig å selge meg sitt produkt!

Regel nummer én når man skal selge er jo å få produktet i fokus, ikke en selv. Dette kan også lett overføres til stilingsannonser. Vi “selger” jo en stilling til potensielle søkere. Hvorfor skal akkurat den kjempeflinke og kvalifiserte søkeren søke hos oss? Og da å rote med feil i fakta – ja da tar det fokus bort.

Vi har jo alle sett stillingsannonser hvor store firma/konsern har flere annonser på samme oppslag i avisen, og noe så enkelt som antall ansatte er forskjellig antall i de forskjellige annonsene. Dette forvirrer og man tar seg i å lure om de egentlig vet selv hvor mange ansatte de er? Og man tar fokus bort.

Videre bruker mange av oss copy/paste når vi skal besvare alle søknadene vi får, og navn, detaljer og informasjon kan gå over i hverandre og vi glemmer å endre i vår iver etter å besvare alle så raskt som mulig.

For ikke å snakke om nettannonser, og man klikker på linken til den stillingen man synes er interessant og kommer inn på en generell karriereside! Fokus bort, og man kan miste dyrbare søkere som ikke ønsker å kaste bort tiden sin til alt mulig annen informasjon.

Moralen er: sørg for at informasjon er korrekt, enhetlig og lett å finne! Det er ikke bare flott layout og bilder som teller i det lange løp 🙂