Vårt lille land….

Alle mennesker har hver sin historie, sa Gerhard Helskog om programmet «Vårt lille land». Det er jammen meg «spot on»! Alle har en helt unik og egen historie. Noen er mer spennende enn andre, men alle er unike.

Det fikk meg til å tenke at det har alle firmaer også, altså sin egen historie. Og det er vel det Employer Branding egentlig handler om: å fortelle sitt firmas historie så levende, spennende og tiltalende at man blir en attraktiv arbeidsgiver?

Så hvorfor ikke droppe klisjeer og unødvendig prat og fortelle historien? Enkelt å si, kanskje ikke like enkelt å gjennomføre.

Derfor – la meg ta noen eksempler. Isteden for å skrive «utviklingsmuligheter» så beskriv hva det er. Er det kurs i faget, egen mentor, mulighet til å skrive blogg, frokostseminarer, kjente fagseminarer?

Eksempelvis kan «gode utviklingsmuligheter» byttes ut med: «For oss i firma XX er det naturlig å delta på Fagkonferansen hver høst, vi reiser normalt 3-5 personer og dette vil også kunne være deg som deltar her. I tillegg oppmuntrer vi til å delta på seminarer og frokostmøter i faget. Du får en egen mentor, det er normalt en person som har jobbet hos oss i minimum to år. Denne personen vil følge deg opp, spesielt i dine første seks måneder hos oss».

Dette blir da mye tekst som igjen gjør annonsen stor og dyr, tenker du kanskje? Ja muligens, men om man dropper klisjelisten som gjerne er på 5-9 punkter og velger ut et par av de viktigste fordelene og fremhever disse, så vil annonsen bli både mer levende og snakke mer direkte til målgruppen. Og kanskje vil den lille ekstra kostnaden betale seg med mer kvalitative søkere. Merk at jeg ikke skriver flere søkere men mer kvalitative søkere 🙂

Noen som har tatt sjansen på å bytte ut klisjelisten med en historie? Fortell oss gjerne om det.